Blog

Trecerea pe galben la semafor

Trecerea pe galben la semafor, analiză juridică și practică pentru șoferi.

Trecerea pe galben la semafor este, neîndoielnic, un subiect de interes și o ipostază în care cu toții ne putem găsi.

Această situație se află la limita dintre legal și ilegal, în funcție de circumstanțele exacte ale momentului în care șoferul decide să continue deplasarea sau să oprească.

În cele ce urmează, vom face o analiză detaliată a implicațiilor juridice pe care trecerea pe galben la semafor le are, vom discuta situațiile de excepție și sancțiunile aferente, și vom oferi exemple clare care să ajute la înțelegerea corectă a acestui concept.

Ce înseamnă semnalul galben la semafor?

Semnalul galben la semafor este, în esență, un avertisment care indică tranziția de la semnalul verde, care permite trecerea, la cel roșu, care o interzice.

Funcția sa este de a oferi timp șoferilor să se pregătească pentru a opri, dar, în același timp, de a permite celor care nu mai pot opri în siguranță să finalizeze trecerea prin intersecție.

Există două forme de semnalizare galbenă:

  1. galben intermitent: este utilizat de regulă noaptea, în intersecțiile mai puțin aglomerate sau pe drumurile unde semaforizarea completă nu este necesară. În acest caz, semnalul galben intermitent indică șoferilor că trebuie să circule cu prudență, să acorde prioritate și să fie atenți la ceilalți participanți la trafic, inclusiv la pietoni.
  2. galben fix: apare în momentul în care semaforul se pregătește să treacă de la verde la roșu. Acesta avertizează șoferii că este necesar să încetinească și să se pregătească să oprească. Trecerea pe galben fix este permisă doar dacă vehiculul este prea aproape de semafor pentru a se opri în siguranță.

Ce spune Codul Rutier despre trecerea pe galben la semafor?

Principala reglementare care prescrie comportamentul conducătorilor auto într-o astfel de situație este în Regulamentul de aplicare a Codului Rutier, la articolul 53:

„Când semnalul de culoare galbenă apare după semnalul de culoare verde, conducătorul vehiculului care se apropie de intersecție nu trebuie să treacă de locurile prevăzute la art. 52 alin. (2), cu excepția situației în care, la apariția semnalului, se află atât de aproape de acele locuri încât nu ar mai putea opri vehiculul în condiții de siguranță.”

Conform legislației, trecerea pe galben la semafor este interzisă, cu excepția cazurilor în care oprirea nu mai poate fi realizată în condiții de siguranță.

În situațiile în care șoferul are spațiu și timp să oprească fără a pune în pericol ceilalți participanți la trafic, el este obligat să facă acest lucru; în caz contrar, continuarea deplasării pe galben poate atrage sancțiuni.

Când este legală și când este ilegală trecerea pe galben la semafor?

LEGAL – Situațiile în care trecerea pe galben la semafor este legală

  1. trecerea din lipsa spațiului de oprire sigur: un șofer care se apropie de semafor și observă semnalul galben fix poate continua deplasarea dacă mașina sa se află atât de aproape de intersecție încât o oprire bruscă ar putea provoca un accident, fie prin coliziunea cu un alt vehicul din spate, fie prin oprirea în mijlocul intersecției. În acest caz, legislația consideră că trecerea pe galben la semafor este legală, având în vedere pericolul potențial.
  2. galben intermitent: în cazul semnalizării galbene intermitente, șoferii sunt obligați doar să circule cu prudență, fără a fi necesară oprirea completă, decât în cazurile în care acordarea de prioritate este necesară. În această situație, nu există o sancțiune specifică pentru trecerea pe galben, cu condiția ca șoferul să respecte alte reguli de circulație, precum acordarea priorității sau încetinirea în apropierea trecerilor de pietoni.

ILEGAL – Situațiile în care trecerea pe galben la semafor este ilegală

  1. accelerarea intenționată pentru a evita oprirea: un scenariu frecvent în trafic este acela în care șoferii observă că semaforul se schimbă din verde în galben, însă, în loc să încetinească și să oprească, ei aleg să accelereze pentru a „prinde galbenul”. Aceasta este o practică ilegală și periculoasă, deoarece șoferii nu respectă intenția semnalului galben de a pregăti oprirea. În acest caz, trecerea pe galben la semafor va fi sancționată conform legislației.
  2. nerespectarea obligației de oprire la galben fix: dacă un șofer are suficient timp și spațiu să oprească vehiculul în condiții de siguranță, dar decide să treacă totuși pe galben, acest lucru constituie o încălcare a Codului Rutier; această acțiune poate atrage sancțiuni contravenționale, inclusiv amendă și puncte de penalizare.

Sancțiuni pentru trecerea pe galben la semafor

 Nerespectarea regulilor privind trecerea pe galben la semafor este sancționată prin amendă și puncte de penalizare. Conform Codului Rutier, șoferii care trec ilegal pe galben riscă următoarele sancțiuni:

  • 2-3 puncte de amendă, clasa I de sancțiuni: în funcție de gravitatea faptei, șoferii care nu respectă semnalul galben pot primi între 2 și 3 puncte de amendă. Aceste puncte se calculează pe baza salariului minim brut pe economie, iar valoarea efectivă a amenzii poate varia în funcție de actualizarea acestui indicator.
  • puncte de penalizare: pe lângă amenda financiară, șoferii primesc și puncte de penalizare. Acumularea unui anumit număr de puncte într-un interval de timp poate duce la suspendarea permisului de conducere.
  • suspendarea permisului: în cazurile grave, în care trecerea pe galben la semafor a provocat un accident sau a pus în pericol siguranța altor participanți la trafic, autoritățile pot decide suspendarea permisului de conducere. Durata suspendării variază în funcție de gravitatea incidentului.

trecerea pe galben la semafor

Contestarea procesului verbal de sancționare pentru trecerea pe galben la semafor

am dedicat acestui subiect un articol amplu, AICI.

Ca întotdeauna, facem și aici remarca cu privire la faptul că

nu încurajăm contestațiile nefondate și

pledăm pentru asumarea responsabilă a consecințelor propriilor acțiuni

Cum să eviți sancțiunile pentru trecerea pe galben la semafor?

Pentru a evita sancțiunile și a circula în siguranță, este important să urmezi câteva reguli de bază:

  1. respectă distanța de siguranță: menținerea unei distanțe adecvate față de vehiculele din față îți oferă timp suficient pentru a reacționa la schimbările de semafor și pentru a opri în siguranță;
  2. nu accelera la galben: chiar dacă tentația de a „prinde verdelel” este mare, accelerarea de acest tip poate fi periculoasă și ilegală; este mai sigur să încetinești și să oprești în condiții de siguranță;
  3. fii atent la semaforizarea intermitentă: în situațiile în care întâlnești un semafor galben intermitent, redu viteza și asigură-te că acorzi prioritate altor vehicule sau pietonilor, acolo unde este necesar;
  4. condu defensiv: fii pregătit să reacționezi la schimbările semaforului și la comportamentul altor șoferi, mai ales în zonele aglomerate sau în intersecțiile cu vizibilitate redusă.

trecerea pe galben la semafor

În ce legi scrie despre trecerea pe galben la semafor?

 Legislația română prevede în mai multe acte normative reglementările legate de trecerea pe galben la semafor.

Mai jos sunt citate integral articolele relevante:

  • OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice 

Art. 30

(3) Semnalele luminoase pentru dirijarea circulației în intersecții au următoarele semnificații:

a) semnalul de culoare verde permite trecerea;

b) semnalul de culoare roșie interzice trecerea;

c) semnalul de culoare galbenă împreună cu cel de culoare roșie interzic trecerea.


Art. 99

(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa I de sancţiuni
următoarele fapte săvârşite de către persoane fizice:
15. nerespectarea semnificaţiei culorii galbene a semaforului.

  • Regulamentul de aplicare al OUG nr. 195/2002 

Articolul 52

(1) Semnalul de culoare roșie interzice trecerea.

(2) La semnalul de culoare roșie vehiculul trebuie oprit înaintea marcajului pentru oprire sau, după caz, pentru trecerea pietonilor, iar în lipsa acestuia, în dreptul semaforului. Dacă semaforul este instalat deasupra ori de cealaltă parte a intersecției, în lipsa marcajului pentru oprire sau pentru trecerea pietonilor, vehiculul trebuie oprit înainte de marginea părții carosabile a drumului ce urmează a fi intersectat.

(3) Atunci când semnalul de culoare roșie funcționează concomitent cu cel de culoare galbenă, acesta anunță apariția semnalului de culoare verde.

 

Articolul 53

(1) Când semnalul de culoare galbenă apare după semnalul de culoare verde, conducătorul vehiculului care se apropie de intersecție nu trebuie să treacă de locurile prevăzute la art. 52 alin. (2), cu excepția situației în care, la apariția semnalului, se află atât de aproape de acele locuri încât nu ar mai putea opri vehiculul în condiții de siguranță.

(2) Semnalul de culoare galbenă intermitent permite trecerea, conducătorul de vehicul fiind obligat să circule cu viteza redusă, să respecte semnificația semnalizării rutiere și a regulilor de circulație aplicabile în acel loc.

  • Legea nr. 286/2009 privind Codul Penal 

Art. 196 Vătămarea corporală din culpă

“(1) Fapta prin care se cauzează vătămarea corporală din culpă a unei persoane se pedepseşte cu închisoarea de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă. (2) În cazul în care fapta a fost săvârşită ca urmare a nerespectării dispoziţiilor legale sau a măsurilor de prevedere pentru exercitarea unei profesii sau meserii ori pentru efectuarea unei anumite activităţi, pedeapsa este închisoarea de la 6 luni la 3 ani sau amenda.”

Art. 192 Uciderea din culpă

“(1) Uciderea din culpă se pedepseşte cu închisoarea de la 1 la 5 ani. (2) Uciderea din culpă a unei persoane, ca urmare a nerespectării dispoziţiilor legale sau a măsurilor de prevedere pentru exercitarea unei profesii sau meserii ori pentru efectuarea unei anumite activităţi, se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani.”

  • Convenția de la Viena din 1968 privind circulația rutieră

Această convenție stabilește cadrul general pentru semnalizarea rutieră, inclusiv interpretarea semnalului galben. Conform articolului 23 din Convenția de la Viena, șoferii trebuie să încetinească la galben și să oprească, dacă este posibil, pentru a preveni trecerea pe roșu.

Nota bene la „Trecerea pe galben la semafor”

informațiile de mai sus sunt mult simplificate pentru a fi accesibile unui public neinițiat.

Astfel, nu au fost prezentate toate situațiile particulare ce pot apărea în legătură cu subiectul expus. Pentru asta s-au scris tratate de drept. Mai mult, modelul de contestatie vizează cu precădere amenzile de circulație.
Considerați acest articol ca fiind unul cu titlu informativ și general!

Informațiile sunt actualizate la momentul publicării articolului; legislația poate suferi modificări, drept care recomandăm să verificați cu atenție acest aspect!

Autoarea nu este responsabilă, sub nicio formă, cu privire la modul cum înțelegeți, cum interpretați și cum alegeți să folosiți informațiile de mai sus.

Consultați în mod direct un avocat înainte de a lua orice decizie cu privire la speța Dvs.!

 

scris de Geanina DRIAN, avocat

avocat Geanina DRIAN

SURSA FOTO 

interior: pagina de Facebook a 

Cabinetului de Avocat geanina DRIAN

copertă:  pixabay.com

 

Loading

Avocat Geanina Drian - Iasi
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.