
Plata taxei de timbru (2025)
Cuprins:
Plata taxei de timbru, pe scurt
Când se plătește?
- înainte de înregistrarea cererii de chemare în judecată sau, cel mai târziu, în termen de 10 zile de când instanța vă pune în vedere să plătiți.
Unde se plătește?
- în numerar la casieria primăriei sau la ghișeul deschis la sediul instanței;
- prin virament în contul bancar dedicat, dacă îl cunoașteți (puteți încerca să îl căutați pe site-ul primăriei);
- pe ghiseul.ro sau alt sistem similar.
Important!
- la plată, menționați numărl dosaului;
- depuneți dovada plății la instanță.
Plata taxei de timbru, pe larg
Judecata în România nu este, de obicei, gratuită. Nicio cerere nu se discută în instanță dacă aceasta trebuia timbrată, iar persoana căreia îi revenea această obligație nu s-a conformat în termenul legal.
Instanța de judecată verifică, din oficiu, dacă această obligație de plată a fost îndeplinită, iar sancțiunea netimbrării este cât se poate de gravă și serioasă:
cererea formulată se anulează ca netimbrată.
Taxele judiciare de timbru sunt datorate de către toate persoanele fizice şi juridice şi reprezintă plata serviciilor prestate de către instanţele judecătoreşti, Ministerul Justiţiei şi Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Anumite cereri sunt scutite de la plata taxei de timbru.
Aspecte generale despre taxa de timbru
am scris AICI.
Cunoaștem, astfel, că legiuitorul a instituit un sistem special de taxare adresat participanților la actul de justiție, pentru a putea susține acest serviciu public. Mecanismul de stabilire a taxelor de timbru trebuie să țină cont atât de nevoile susținerii unui proces, cât și de posibilitățile concrete ale justițiabilului de a contribui financiar pentru acoperirea acestor cheltuieli.
Acest mecanism este instituit prin Ordonanţa de urgenţă nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, unde regăsim descrise și modalitățile în care se poate face plata taxei de timbru.
În acest context, amintim că persoana care nu poate face faţă cheltuielilor unui proces, fără a pune în pericol întreţinerea sa ori a familiei sale, are posibilitatea de a formula, în anumite condiții, o cerere de ajutor public judiciar.
Plata taxei de timbru: când se face?
Regula este că plata taxei de timbru se face anticipat, adică încă dinainte de înregistrarea cererii de chemare în judecată pe rolul instanței, dat fiind că dispozițiile legale prevăd că dovada care atestă plata taxei de timbru se atașează la cererea introductivă.
Această regulă se aplică și în cazul formulării unor alte cereri adresate instanței de judecată: de pildă, în cazul cererii de apel sau altă cale de atac, cererii de recuzare, cererii de intervenție, contestației la executare, plângerii contravenționale etc.
Totuși, pentru majoritatea cererilor judiciare, legea a prevăzut o procedură-filtru, de regularizare, în cadrul căreia instanța verifică dacă o cerere depusă respectă toate condițiile pentru a putea fi judecată, inclusiv dacă a fost timbrată.
Dacă judecătorul constată, în procedura de regularizare, că cererea nu a fost timbrată sau a fost insuficient timbrată, atunci va calcula taxa de timbru și va pune în vedere părții să plătească, fixând un anumit termen, care nu poate fi mai mare de 10 zile.
Termenul de 10 zile este un termen procedural și se calculează de la primirea comunicării adresei instanței.
Plata taxei de timbru: unde și cum se face?
Taxa de timbru se plătește într-un cont distinct de venituri la bugetul local al primăriei unde aveți domiciliul, reședința sau sediul social (pentru debitorul persoană juridică).
Plata taxei de timbru se poate face în mai multe modalități alternative:
- în numerar, adică direct la casieria primăriei sau la ghișeul deschis la sediul instanței, urmând a se transfera, până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare, în contul dedicat al primăriei unde aveți domiciliul/reședința/sediul.
- prin virament bancar, adică prin depunere sau transfer în contul bancar dedicat, dacă îl cunoașteți (puteți încerca să îl căutați pe site-ul primăriei);
- printr-un sistem electronic de plată la distanţă/online, cum este ro;
Pentru a folosi această platformă online, trebuie să vă creați un cont, în calitate de titular al rolului fiscal pentru care se dorește plata taxei de timbru. Sistemul permite doar plata de debite către instituţiile înrolate, astfel încât este bine să verificați dacă primăria Dvs. este înrolată, accesând o secțiune dedicată pe site.
Platforma este disponibilă 7 zile din 7 și 24 ore din 24, cu excepția perioadelor de mentenanță sau intervenție tehnică asupra sistemului, care se anunță pe site.
Costurile operaţiunilor de transfer pentru plata taxei de timbru sunt în sarcina debitorului taxei. La momentul redactării prezentului articol, plata cu cardul prin ghișeul.ro nu este comisionată.
Atenție:
în toate cazurile, indiferent de modalitatea în care se face plata taxei de timbru, este obligatoriu să individualizați dosarul sau cererea pentru care a fost făcută plata!
Plata taxei de timbru: unde se face dacă nu am domiciliul/reședința/sediul social stabilite în România?
Dacă persoana care datorează taxa judiciară de timbru nu are nici domiciliul, nici reşedinţa ori, după caz, sediul în România, plata taxei de timbru se face în contul bugetului local al primăriei în care se află sediul instanţei la care se introduce acţiunea sau cererea.
Plata taxei de timbru: cum se face dovada?
Dovada care atestă plata taxei de timbru trebuie depusă la instanță, la dosarul cauzei, în același termen în care plata trebuie efectuată – de regulă, în termen de 10 zile de la primirea comunicării adresei instanței. În toate cazurile, pe dovada trebuie să se regăsească date concrete privind dosarul sau cererea pentru care s-a făcut plata taxei de timbru.
Dovada se face diferit, după cum s-a făcut plata taxei de timbru:
- pentru plata taxei de timbru în numerar la casieria primăriei: dovada este chitanța emisă și înmânată de funcționarul public care a efectuat încasarea;
- pentru plata taxei de timbru prin virament bancar: dovada este ordinul de plată semnat de debitor şi vizat de bancă SAU extrasul de cont emis de banca plătitoare SAU orice alt document care atestă viramentul, recunoscut de lege; dacă viramentul bancar a fost efectuat prin ordin de plată electronic, dovada se face prin documentul emis de bancă, prin care se atestă viramentul; toate aceste documente prezumă efectuarea plăţii, până la proba contrară.
- pentru plata taxei de timbru efectuată printr-un sistem electronic de plată la distanţă/online – cum este ghiseul.ro: confirmarea plăţii transmisă de sistemul informatic direct debitorului sau/şi instanţei de judecată prezumă efectuarea plăţii, până la proba contrară. Ghiseul.ro trimite un e-mail automat care atestă efectuarea plății și care reprezintă dovada pentru plata taxei de timbru.
Plata taxa de timbru – în ce legi scrie despre?
Codul de Procedură Civilă
Art. 197.
În cazul în care cererea este supusă timbrării, dovada achitării taxelor datorate se ataşează cererii. Netimbrarea sau timbrarea insuficientă atrage anularea cererii de chemare în judecată, în condiţiile legii.
Art. 200.
(1) Completul căruia i s-a repartizat aleatoriu cauza verifică, de îndată, dacă cererea de chemare în judecată este de competenţa sa şi dacă aceasta îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 194-197.
(2) În cazul în care cauza nu este de competenţa sa, completul căruia i-a fost repartizată cererea dispune, prin încheiere dată fără citarea părţilor, trimiterea dosarului completului specializat competent sau, după caz, secţiei specializate competente din cadrul instanţei sesizate. Dispoziţiile privitoare la necompetenţă şi conflictele de competenţă se aplică prin asemănare.
(3) Când cererea nu îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 194-197, reclamantului i se vor comunica în scris lipsurile, cu menţiunea că, în termen de cel mult 10 zile de la primirea comunicării, trebuie să facă completările sau modificările dispuse, sub sancţiunea anulării cererii. Se exceptează de la această sancţiune obligaţia de a se desemna un reprezentant comun, caz în care sunt aplicabile dispoziţiile art. 202 alin. (3).
(4) Dacă obligaţiile privind completarea sau modificarea cererii prevăzute la art. 194 lit. a) -c), d) numai în cazul motivării în fapt şi f), precum şi art. 195-197 nu sunt îndeplinite în termenul prevăzut la alin. (3), prin încheiere se dispune anularea cererii.
(41) Reclamantului nu i se poate cere să completeze sau să modifice cererea de chemare în judecată cu date sau informaţii de care acesta nu dispune personal şi pentru obţinerea cărora este necesară intervenţia instanţei.
(5) Împotriva încheierii de anulare, reclamantul va putea face numai cerere de reexaminare, solicitând motivat să se revină asupra măsurii anulării.
(6) Cererea de reexaminare se face în termen de 15 zile de la data comunicării încheierii.
(7) Cererea se soluţionează prin încheiere definitivă dată în camera de consiliu, cu citarea reclamantului, de către un alt complet al instanţei respective, desemnat prin repartizare aleatorie, care va putea reveni asupra măsurii anulării dacă aceasta a fost dispusă eronat sau dacă neregularităţile au fost înlăturate în termenul acordat potrivit alin. (3).
(8) În caz de admitere, cauza se retrimite completului iniţial învestit.”
O.U.G. 80/2013
Art. 1.
„(1) Acţiunile şi cererile introduse la instanţele judecătoreşti, precum şi cererile adresate Ministerului Justiţiei şi Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sunt supuse taxelor judiciare de timbru prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Taxele judiciare de timbru sunt datorate, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, de către toate persoanele fizice şi juridice şi reprezintă plata serviciilor prestate de către instanţele judecătoreşti, precum şi de către Ministerul Justiţiei şi Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(3) În cazurile anume prevăzute de lege, acţiunile şi cererile introduse la instanţele judecătoreşti, precum şi cererile adresate Ministerului Justiţiei şi Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sunt scutite de la plata taxelor judiciare de timbru.”
Art. 2.
Taxele judiciare de timbru se stabilesc în mod diferenţiat, după cum obiectul acestora este sau nu evaluabil în bani, cu excepţiile prevăzute de lege.
Art. 40.
03/11/2024 – Art. 40. – a fost modificat prin Lege 268/2024
(1) Taxele judiciare de timbru se plătesc de debitorul taxei, în numerar, prin virament bancar sau printr-un sistem electronic de plată la distanţă/online, într-un cont distinct de venituri al bugetului local, «Taxe judiciare de timbru şi alte taxe de timbru», al unităţii administrativ-teritoriale în care persoana fizică are domiciliul sau reşedinţa ori, după caz, în care persoana juridică are sediul social. Costurile operaţiunilor de transfer, al sumelor datorate ca taxă judiciară de timbru sunt în sarcina debitorului taxei.
(11) Taxele judiciare de timbru pot fi încasate în numerar de la debitorul taxei la ghişeele deschise la sediile oricărei instanţe judecătoreşti şi se transferă, până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare, în contul distinct de venituri al bugetului local «Taxe judiciare de timbru şi alte taxe de timbru», al unităţii administrativ-teritoriale în care persoana fizică are domiciliul sau reşedinţa ori, după caz, în care persoana juridică are sediul social.
(2) Dacă persoana care datorează taxa judiciară de timbru nu are nici domiciliul, nici reşedinţa ori, după caz, sediul în România, taxa judiciară de timbru se plăteşte în contul bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale în care se află sediul instanţei la care se introduce acţiunea sau cererea.
(3) În cazul în care plata a fost efectuată prin virament bancar, ordinul de plată semnat de debitor şi vizat de instituţia de credit, extrasul de cont emis de instituţia de credit plătitoare sau orice alt document care atestă viramentul recunoscut de lege prezumă efectuarea plăţii, până la proba contrară.
Dacă viramentul bancar a fost efectuat prin ordin de plată electronic, documentul emis de bancă prin care se atestă viramentul prezumă efectuarea plăţii, până la proba contrară. Dacă plata a fost efectuată printr-un sistem electronic de plată la distanţă/online şi confirmarea plăţii este transmisă de sistemul informatic direct debitorului sau/şi instanţei de judecată, aceasta prezumă efectuarea plăţii, până la proba contrară. În toate cazurile, debitorul trebuie să individualizeze dosarul sau cererea pentru care a fost făcută plata.”
Nota bene
cu privire la articolul despre plata taxei de timbru
Considerați acest material ca fiind unul cu titlu informativ și general!
Informațiile de mai sus sunt mult simplificate pentru a fi accesibile unui public neinițiat. Astfel, nu au fost prezentate toate situațiile particulare ce pot apărea în legătură cu subiectul expus; pentru asta s-au scris tratate de drept.
Materialul este actualizat la momentul publicării; legislația poate suferi modificări, drept care vă revine Dvs. să verificați cu atenție acest aspect!
Autoarea nu este responsabilă, sub nicio formă, cu privire la modul cum înțelegeți, cum interpretați și cum alegeți să folosiți informațiile de mai sus.
Consultați în mod direct un avocat înainte de a lua orice decizie cu privire la speța Dvs.!
articol scris de
Adelina LUPU, av.
SURSA FOTO
interior: pagina de Facebook a
Cabinetului de Avocat geanina DRIAN
copertă: pixabay.com