Blog

Proiect casa – perspectiva inginerului

Proiect casa” vom numi în continuare drumul de la planurile conturate doar în minte și până la un cămin așa cum îl visați.

Proiectul de casă este important din mai multe perspective. Juridică, pentru conformitatea obligațiilor impuse prin legi cu proiectul de casă de pe hârtie. A inginerului proiectant pentru siguranța și funcționalitate.

Pentru că, așa cum știți deja, colaborăm cu specialiști în domeniile conexe avocaturii, și dorim să puteți găsi informații complementare în același loc, la noi pe site, am rugat inginerul nostru proiectant să ne familiarizeze cu primii pași și noțiunile de bază legate de un proiect casa bun.

Proiect casa – alegerea amplasamentului

Atunci când decideți să renunțați la aglomerația și constrângerile traiului cu vecini în bloc, primul pas este sa găsiți un teren. Sigur aveți deja o idee despre cum v-ar plăcea să arate casa Dvs., însă fiecare teren are particularitățile lui. Ne referim la ungime și lățime, topografie, geodezie și regulament de urbanism al localității. Toate aceste aspecte pot duce la nevoia unei  adaptări a proiectului la teren. Adaptare pe care noi, proiectanții, încercăm să o facem fără să modificam ideile inițiale ale beneficiarului.

Dificultatea realizării unui proiect de casa poate apărea atunci când nu este făcută o evaluare a terenului înainte de achiziție. Din acest motiv, cel mai indicat este să consultați un proiectant atunci cand aveți deja conturat în minte un proiect, dar înainte de a alege terenul, ca sa vă ajute sa alegeți cel mai potrivit amplasament.

Proiect casa – certificatul de urbanism

Dacă ați achizitionat un teren în acord cu proiectul de casa visat, următorul pas este să solicitaiți eliberarea unui certificat de urbanism. trebuie să vă adresați Autorității administrativ teritoriale pe raza căreia este amplasat terenul. Actul se eliberează în aproximativ 30 de zile, în baza unei cereri tipizate și a actelor care dovedesc proprietatea.

Acte necesare obținerii certificatului de urbanism:

  • cerere tip pentru emiterea certificatului de urbanism completată cu elementele de identificare ale solicitantului și imobilului, cu precizarea scopului solicitării actului;
  • cartea de identitate a solicitantului;
  • actul de proprietate;
  • schița cadastrală (plan de amplasament);
  • extras de carte funciară de informare valabil (valabilitate 30 zile);
  • documentul de plată a taxei de eliberare a certificatului de urbanism.

Certificatul de urbanism are o valabilitate de 12 luni de la data emiterii, însă poate fi prelungit cu încă 12 luni, dacă această solicitare se face cu 30 de zile înainte de expirarea perioadei inițiale.

proiect casa inginer proiectant iasi
Georgiana FLOREA, inginer proiectant

Proiect casa – obținerea autorizației de construire

Proiectantul, același care a asigurat consultanța în vederea alegerii și achiziționării terenului, va începe demersurile pentru realizarea unui proiect casa și a studiilor, avizelor necesare obținerii autorizației de construire.

Toată documentația tehnică, împreună cu studiile și avizele aferente, se va depune de către beneficiar la registratura Primăriei localității amplasamentului. În termen de aproximativ 30 de zile se va elibera autorizatia de construire, dacă documentatia depusă este completă și coincide cu regulamentul de urbanism.

Autorizația de construire are o valabilitate de 24 luni de la data emiterii, însă poate fi prelungita cu încă 12 luni, dacă această solicitare se face cu 30 de zile înainte de expirarea perioadei inițiale.

În interiorul perioadei de valabilitate a autorizației  este obligatorie demararea lucrărilor autorizate și depunerea unui anunț de începre a lucrărilor de execuție, atât la instituția emitentă, cât și la Inspectoratul de Stat în Construcții.

Proiect casa – execuția lucrărilor

După eliberarea autorizatiei de construire, beneficiarul va alege firma care va executa lucrările. Va numi și un diriginte de șantier care va supraveghea șantierul, urmărind interesele beneficiarului. De asemenea, va anunta începerea lucrărilor, atât la Primărie, cât și la Inspectoratul de Stat în Construcții și va plăti taxele aferente.

Termenul de execuție a lucrărilor este stabilit de către proiectant în cererea pentru emiterea Autorizatiei de construire și, de regulă, variază între 24 și 36 de luni.

Proiect casa – recepția lucrărilor

După finalizarea lucrărilor de execuție, beneficiarul sau reprezentantul acestuia va depune un anunț de încheiere a lucrărilor la institutia emitentă a autorizației de construire și la Inspectoratul de Stat în Construcții, împreună cu un raport întocmit de către proiectant și un raport al dirigintelui de șantier, privind respectarea autorizației. Certificatul energetic al clădirii propuse pentru receptie și dovada plății taxelor aferente sunt, de asemenea, necesare la elaborarea Procesului verbal de recepție finală.

 

scris de Georgiana FLOREA, inginer proiectant

sursă foto interior articol: pagina de Facebook Cabinet de Avocat Geanina DRIAN

sursa foto copertă: pixabay

 

 

× Contactati-ne!