Servicii

Transcriere acte din strainatate

Cum pâmântul are mai puține granițe, cetățenii români se nasc, mor, se căsătoresc și divorțează  oriunde în lume. Este perfect legal și nu creează probleme până când este nevoie de procedura de transcriere de acte de stare civilă.

Altfel spus, actele de stare civila emise de autoritățile străine sau hotărârile judecătorești din alt stat, produc efecte pe teritoriul României doar dacă sunt transcrise ori, după caz, înscrise, în registrele de stare civilă autohtone.

Unde se transcriu actele?

In funcție de tipul actului ori țara emitentă, înregistrarea în România se face fie pe cale administrativă, fie prin  exequator. Deci actele se transcriu ori la serviciul de stare civilă din raza domiciliului solicitantului, ori prin intermediul Tribunalului competent teritorial.

În teorie, procedura ar putea fi doar o formalitate. Cu mențiunea că solicitantul trebuie să cunoască toți pașii de urmat, toate actele necesare, să fie prezent în țară și să aibă timp.

În practică, însă, problemele care se ivesc din transcriere acte de stare civilă sunt dintre cele mai diverse.

De exemplu, legislația Marii Britanii, nu prevede ca la desfacerea căsătoriei să se facă o mențiune expresă cu privire la numele soților după divorț, în timp ce în România acest lucru este obligatoriu. Astfel, cererea de înscriere va fi respinsă fără o declarație specială cu privire la nume.

Alteori, hotărârile de divorț străine nu fac mențiuni despre copiii minori, iar acest aspect este, iarăși, obligatoriu în România.

Dar, cu adevărat complicat, devine când, de pildă, în Spania, mama căsătorită dă naștere unui copil, însă acesta are alt tată biologic. Legislația spaniolă nu este interesată de starea civilă a părinților, iar copilul va avea înscris în certificatul de naștere pe tatăl biologic cum, de altfel, e și firesc. Legea română, însă, spune că tatăl copilului este, în mod obligatoriu, soțul mamei. Chiar dacă soții nu s-au mai văzut de 7 ani și doar au uitat să și divorțeze.

Vestea bună este că există soluții de transcriere pentru toate cazurile întâlnite în practică.

Acte care pot fi recunoscute prin transcriere.

Experiența noastră în acest domeniu acoperă transcriere nașteretranscriere căsătorietranscriere divorț, deces sau schimbare de nume. Atât pe cale administrativă cât și în instanță. Prezența părților nu este necesară.

Acte necesare. Cât costă? Cât durează?

Știm că un interes deosebit îl suscită lista actelor necesare. Deși ne-ar ușura munca, nu putem face una generală; situațiile din practică au mereu particularități care fac enumerarea irelevantă. Orientativ, vă puteți face o idee aici.

Din aceleași motive, nu putem ști nici cât costă fără a vedea întâi actele și a avea o discuție. Ne putem întâlni în Cabinet sau online, dacă nu sunteți în România. Veți primi un preț corect, care să nu vă împiedice în realizarea demersului necesar. 

Procedura durează de la câteva săptămâni la câteva luni, în funcție de cât de complet este dosarul Dvs., de Primăria căreia ne adresăm sau de gradul de încărcare a instanței care va soluționa cererea.